Jak naprawić błąd 404 na stronie?

Błąd 404 należy do grupy błędów , które pojawiają się po wejściu na stronę www, która nie istnieje. Powodem tego może być np. usunięcie produktu ze sklepu, zmiana adresu url strony, usunięcie linka itd. Temat przewodni wpisu mówi nam, że jest to strona z kodem odpowiedzi 404. 

Wspomniany błąd wpływa na reputację naszej witryny w oczach wyszukiwarek. Robot indeksujący stronę www przeszukuje naszą witrynę, skanując jej zawartość. Robi to, aby sprawdzić zawartość naszej witryny i zaindeksować rezultat w wynikach wyszukiwania. Jeżeli po jakimś czasie robot wróci na witrynę i trafi na adres, który został z jakiegoś powodu zmieniony na inny to pojawia się wspomniany Błąd 404.

błąd 404 na stronie jak naprawić
Błąd 404 na stronie sklepu internetowego

Błąd 404 jest błędem podczas indeksowana witryny. Możesz odszukać go np. przeglądając swój panel Google Analytics. Łatwo to zauważyć jeśli współczynnik odrzuceń wynosi 100%. Oznacza to, że 100% osób, które odwiedziły daną podstronę nie podjęło dalszej interakcji z witryną.

W tym przypadku bardzo wyraźnie rzuca się w oczy również śr. czas trwania sesji. Jeśli widzimy, że użytkownik spędził na stronie 0 sekund to oznacza, że nawet nie zobaczył zawartości naszej witryny.

Jak sprawdzić błędy 404 na stronie?

Jeśli nie posiadasz narzędzia do crawlowania – analizy strony internetowej, możesz skorzystać ze swojego Google Analytics. W tym celu przejdź do na przykład do zakładki pozyskiwanie – źródło/medium – strona wejścia. To przykładowe ustawienie pozwoli na wyświetlenie adresów url, źródła wejścia na daną podstroną i wyszukanie błędów 404.

Jak sprawdzić błąd 404 w Google Analytics
Wyszukiwanie błędów 404 za pomocą Google Analytics

Po wejściu do wybrane zakładki i wybraniu przedstawionych opcji, filtrujemy wyniki według współczynnika odrzuceń i zwracamy uwagę na średni czas trwania sesji. Jeśli znajdziemy wyniki podobne do przedstawionych powyżej, po kliknięciu w link – kolumna strona wejściaprzejdziemy do strony z kodem odpowiedzi 404 – ta strona nie istnieje.

Innym sposobem na sprawdzenie błędów 404 jest użycie narzędzia Google Search Console. Tutaj dowiemy się jak wygląda bieżący stan indeksowania naszej witryny, czy nasza strona zawiera jakieś błędy oraz podejrzymy szczegóły indeksowania nowych stron w wyszukiwarce.

Jeśli chcesz sprawdzić pojedynczy adres url lub wysłać prośbę o zaindeksowanie go przez roboty Google – wybierz opcję Sprawdzenie adresu URL. Natomiast jeśli chcesz sprawdzić szczegóły indeksowania, przejdź do zakładki indeks  i wybierz stan.

jak sprawdzić błędy 404 w google search console
Sprawdzanie błędów indeksowania za pomocą Google Search Console

 

Możesz również skorzystać z profesjonalnych narzędzi do wykonywania audytów strony. Jednym z takich narzędzi jest Website Auditor. Pozwala on na wyświetlenie wszystkich błędów od strony technicznej na stronie, włącznie z kodem odpowiedzi 404.

Audyt strony kod błędu 404
Wykaz niektórych błędów z narzędzia do wykonywania audytu stron internetowych

Jeśli chcesz zamówić wykonanie profesjonalny audyt strony dla Twojej firmy, napisz TUTAJ.

Jak naprawić błąd 404 na stronie?

Naprawienie błędu z kodem odpowiedzi 404, powinno odbyć się przez ustawienie przekierowania 301 na produkt lub stronę podobną do tej nieistniejącej. Ustawienie takiego przekierowania na stale powoduje, że użytkownicy odwiedzający naszą stronę zostaną automatycznie przekierowani na stronę wskazaną przez nas. Tego typu zabieg umożliwia też robotom indeksującym stronę odnalezienie właściwej podstrony na naszej witrynie i poprawne jej zarejestrowanie.

Naprawienie problemu z błędem 404 pozwala zachować moc naszej strony w jej obrębie. W przypadku błędu 404 powinniśmy dokonać modyfikacji w pliku .htaccess lub skorzystać z gotowych modułów lub rozwiązań do ustawiania przekierowań na stronie www.

Naprawienie błędu 404 na WordPress

Jeśli Twoja strona na wordpressie wyświetla błędy 404 , to możesz skorzystać z darmowego pluginu do pobrania: Redirection i ustawić ręczne przekierowania z poszczególnych podstron na strony docelowe.

Naprawienie błędu 404 na Prestashop

W odróżnieniu do platformy WordPress, moduł do przekierowań 301 w Prestashop jest płatny i nazywa się Przekierowania 301/302/303.

Poza jednorazowym sprawdzeniem błędów 404, należy jest cały czas monitorować, ponieważ błędy 404 pojawiają się regularnie. Na przykład na wskutek usunięcia przez kogoś linka, naszej nieuwagi lub innych powodów.

Błąd 404 a wpływ na pozycjonowanie

Przede wszystkim błędy 400 utrudniają indeksowanie witryny, ponieważ ścieżka do innych podstron, może być zamknięta. Innym powodem jest to, że błędy 404 generują większy wskaźnik współczynnika odrzuceń. Poza tym doświadczenie użytkowników Twojej strony jest negatywne i następnym razem użytkownik, może zrezygnować z odwiedzenia naszej witryny.

Innym powodem dlaczego błąd 404, może wpływać negatywnie na pozycjonowanie jest to, że użytkownik może wpisać w wyszukiwarce Google szukaną frazę i jeśli dana strona będzie niedostępna z powodu błędu 404, to użytkownik wróci do wyników wyszukiwania i wybierze inny wynik. Takie działanie sygnalizuje Google, że użytkownik nie znalazł na naszej stronie pożądanych informacji i wpływa pośrednio na obniżenie rankingów naszej witryny.

Dodaj komentarz

Wymagane pola są zaznaczone *