Jak napisać profesjonalne CV? – Wzór CV do pobrania

Profesjonalne CV to podstawa ubiegania się o dobrą posadę. Choć obecnie rynek pracy jest rynkiem pracownika, to stanowisko w renomowanych i najlepszych firmach wciąż ubiega się wiele osób. W walce o swoją wymarzoną pracę należy zatem zrobić wszystko, co w naszej mocy a idealną możliwością na to jest stworzenie profesjonalnego Curriculum Vitae. Dokument ten jest pierwszą wizytówką, z którą styka się rekruter i to właśnie od niego zależy czy zwróci uwagę na naszą kandydaturę i zaprosi nas na rozmowę kwalifikacyjną. W dalszej części znajdziesz odpowiedzi na pytania, jak zadbać o treść dokumentu, jak wykonać grafikę cv, aby forma była równie interesująca co treść oraz co możemy zrobić, aby maksymalnie zwiększyć swoje szanse na otrzymanie nowej pracy. Przydatne informacje i porady o tym jak napisać CV — poniżej.

Dane w CV — prawdziwe i odpowiednio wpisane

Pierwszym elementem, o jakim powinniśmy pomyśleć, tworząc profesjonalne CV, są dane. Zawsze muszą one być prawdziwe i nigdy nie powinniśmy w żaden sposób ich koloryzować czy zmieniać. Niespełnienie tego podstawowego wymogu z pewnością po pewnym czasie “wyjdzie na jaw” a wtedy nasza sytuacja będzie nieciekawa. Jeśli nasze dane, historia edukacji czy doświadczenie zawodowe nie jest najlepsze, istnieje kilka sposobów na pozytywne ich przedstawienie bez zamieszczania nieprawdziwych informacji.

Jednym z najczęściej występujących problemów jest wiek. Jeśli jesteśmy zbyt młodzi lub obawiamy się, że nasza kandydatura będzie odrzucona z uwagi na zbyt duży wiek, zamiast liczby lat warto wstawić datę 01. 02. 1987. Nie będzie ona tak czytelna na pierwszy rzut oka, a rekruterzy zainteresują się nią, dopiero gdy przykuje ich treść CV. Będą oni wtedy dużo bardziej skłonni “wybaczyć” nam wiek zapoznawszy się z naszymi zaletami.

Dobrym pomysłem jest również rozpoczynanie sekcji od danych, które są pozytywne. Jeśli posiadamy lepsze wykształcenie — warto umieścić je przed doświadczenia i na odwrót. Elementy, które nie są naszymi mocnymi stronami, można pominąć. Znacznie łatwiej będzie wyjaśnić je w rozmowie osobistej niż ryzykować odrzucenia CV ze względu na nie. Dane muszą być ujęte zwięźle i czytelnie. Jest to również warunek udanego CV.

Rekruterzy są znacznie bardziej zadowoleni, gdy otrzymują konkretne informacje i nie muszą przebijać się przez wielostronicowe dokumenty. Są wtedy bardziej skłonni zaprosić nas na rozmowę, gdyż przeglądanie CV jest rzeczowe i nie sprawia problemu. Wizerunek osoby uporządkowanej oraz konkretnej to duże zalety w pierwszym kontakcie, jaki odbywa się właśnie poprzez CV. Idealną sytuacją jest, kiedy CV mieści się na jednej kartce A4. W wielu przypadkach bogata historia zawodowa czy wykształcenie nie pozwalają na to. Maksymalną ilością są 2 strony, które w zupełności powinny wystarczyć na zaprezentowanie najważniejszych danych.

Szata graficzna i czytelność CV

Bardzo ważnym elementem profesjonalnego CV jest szata graficzna i jego przejrzystość. Element ten zapewnia wyróżnienie się z tłumu innych CV oraz mówi o nas rekruterowi wiele rzeczy. Powinien być on stonowany, nowoczesny i prosty zarazem. Jeśli mamy do wyboru kilka szablonów warto wybrać te biznesowe. Warto również zapłacić kilkanaście — kilkadziesiąt złotych, aby wykupić najciekawszy szablon w kreatorach CV.

Dzięki temu nasze CV zostanie zauważone na tle wielu napisanych w MS Word lub samych tekstowych bez grafik. Ozdobne odznaczenia segmentów EDUKACJA czy DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE, grafiki znajomości języków czy ikony obok numeru telefonu będą dużym plusem. Z pozoru tak drobne elementy stworzą nasz profesjonalny wizerunek, a samo CV będzie prezentowało się idealnie. Fakt ten należy wykorzystać na swoją korzyść, gdyż wielu kandydatów go nie dostrzega. Szablony dostępne są w bazach zdjęć, kreatorach CV czy darmowe na specjalnych stronach.

Wyróżnij się na tle innych

Przy okazji rekrutacji, bardzo często przychodzi nam rywalizować o upragnione miejsce z wieloma kandydatami. Nasze zwykłe szare CV może bardzo szybko zniknąć w wielu innych podobnych, co byłoby katastrofą. Aby tak się nie stało, a rekruter już z daleka w pliku wielu CV zauważył nasze, warto kierować się pewnymi trikami. Wyróżnienie się spowoduje, że zapadniemy w pamięci rekrutera i przyciągniemy jego uwagę.

Ma to duże znaczenie podczas selekcji. Wyróżnienie się musi również być stylowe i estetyczne. Kolorowe obramowanie dawno wyszło już z mody i z pewnością będzie odebrane jako infantylne. Jeśli posiadamy CV składające się z różnokolorowych elementów, warto dodać do niego element czerwony w którymś górnym rogu. Grafika lub ikona w tym kolorze z pewnością przyciągnie wzrok i nie będzie nieestetyczne.

Dobrym posunięciem jest również dodanie kolorowego pola na całej szerokości w górnej części CV i umieszczenie na nim np. nazwy Curriculum Vitae lub danych osobowych. Warto, aby nasze CV składało się również z kilku bloków o różnych kolorach — nawet różniących się subtelną tonacją. Zdecydowanie będzie to wyróżniało nasz dokument, w obliczu jednokolorowych konkurentów.

Jak zrobić lub zamówić profesjonalne CV?

Jeśli tworzymy profesjonalne CV mamy dwie opcje do wyboru. Pierwsza z nich to skorzystanie z gotowych szablonów lub kreatorów. Są one przygotowane przez specjalistów, grafików czy osoby z branży rekrutacyjnej. Gwarantuje to wysoki poziom takich szablonów i poprawność wykonania. Szablony takie są w większości darmowe i spełniają wszystkie wymogi estetyczne. Jeśli zależy nam na nowej pracy i aplikujemy na konkretne stanowisko, warto również zainwestować i zdecydować się na szablon płatny.

Jego koszt nie powinien przekroczyć obiadu w restauracji i będzie najlepszą inwestycją w naszą nową pracę. Ważną decyzją jest wybór procesu tworzenia CV. To od niego zależy, jaki osiągniemy końcowy efekt. Jeśli nie jesteśmy grafikami i nie używamy zaawansowanych programów do edycji grafiki, pozostają nam dwie opcje — samodzielnie tworzenie CV w edytorze tekstu oraz skorzystanie z kreatora CV. Opcja numer dwa, czyli stworzenie z CV w kreatorze jest zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem.

Gotowy wzór CV w edytorze online – Europass

Europass to darmowy edytor CV, wykorzytywany w całej Europie. Jest estetyczny i czytelny. Sprawia dobre wrażenie na pracodawcach. Ponadto, w łatwy sposób pozwala na aktualizację naszego CV poprzez wgranie pliku pdf z naszego komputera do aplikacji online. Plik ze swoim CV możesz importować tutaj.

Pobierz gotowy wzór CV.

Kilka dobrych rad rekrutacyjnych

Tworząc i wysyłając CV, warto również skorzystać z kilku przydatnych porad, które z pewnością nie zaszkodzą, a zwiększa nasze szanse na zaproszenie do firmy lub sukces w kolejnych rekrutacjach. Pierwszą dobrą poradą jest przygotowanie krótkiej — choćby kilku zdaniowej odpowiedzi na ogłoszenie. Wiadomość z wysłanym samym CV nie robi zbyt dobrego wrażenia.

Przywitanie się, potwierdzenie zainteresowania stanowiskiem czy wyrażenie chęci spotkania osobistego będzie odebrane bardzo pozytywnie. Wysyłając CV, warto również korzystać z adresów e-mail, które nie będą zbyt prywatne i będą miały oficjalną nazwę np. imię. nazwisko@… Wiele osób aplikuje na stanowiska z adresów typu — jula18@buziaczki…. co nie jest zbyt profesjonalne.

Dobrym pomysłem jest również podziękowanie po zakończonym procesie rekrutacyjnym. Jeśli otrzymamy odpowiedź odmowną, warto odesłać podziękowania za rozpatrzenie CV i wyrazić nadzieję, że w następnej rekrutacji zostanie się zaproszonym na rozmowę kwalifikacyjną. Taki ruch może spowodować, że rekruter zostawi nasze CV “pod ręką” lub będzie kojarzył nas pozytywnie podczas kolejnej tury naboru. Nigdy nie wiadomo czy za jakiś czas nie spotkamy się z rekruterem przy innej okazji, więc lepiej pozostawić po sobie dobre wrażenie.

Dodaj komentarz

Oceń ten artykuł*
Wymagane pola są zaznaczone *