Gdzie szukać pracownika? – Metody rekrutacji pracowników

Praktycznie każdy proces rekrutacji pracowników, a także selekcji obarczony jest ryzykiem zatrudnienia nieodpowiedniej osoby i tym samym koniecznością poprowadzenia całego procesu rekrutacyjnego od samego początku. Celem procesu rekrutacji jest wyłonienie spośród wszystkich kandydatów na dane stanowisko, osoby, która możliwie najdokładniej spełni oczekiwania firmy. Zatem, gdzie szukać pracownika, który będzie odpowiedni nie tylko pod względem umiejętności, kompetencji miękkich czy nastawienia do firmy, ale również oczekiwań finansowych. Dowiedz się gdzie szukać pracownika przy pomocy aktualnych metod rekrutacji.

Gdzie szukać pracowników?

Ogłoszenia o pracę w internecie

W obecnych czasach zdecydowana większość osób szuka pracy w internecie. Firmy mogą publikować informacje związane z rozpoczętym procesem rekrutacyjnym nie tylko na swojej stronie internetowej, ale również portalach społecznościowych takich jak Facebook, Linkedin czy serwisach związanych z pracą np. pracuj.pl. Można również publikować informacje na serwisach branżowych np. na stronie internetowej związanej z rachunkowością można opublikować informacje o rozpoczętym procesie rekrutacyjnym na stanowisko księgowego.

Social media

Pracowników szukać można również na takich portalach społecznościowych jak Facebook. Na różnych grupach tematycznych związanych z daną branżą, bardzo często publikowane są posty związane z poszukiwaniem pracy na danym stanowisku. Na grupach tematycznych można również umieszczać informacje związane z rozpoczętym procesem rekrutacyjnym na dane stanowisko. Facebook w ostatnim czasie stał się jednym z najskuteczniejszych metod rekrutacji pracowników. Firmy mogą również na swoim “Fanpage’u” opublikować informacje, że rozpoczął się proces rekrutacyjny na dane stanowisko.

Linkedin

Zdecydowanie najpopularniejszym portalem, na którym można znaleźć kandydata na dane stanowisko jest Linkedin. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że najlepsi specjaliści w danej dziedzinie mogą nie szukać pracy do momentu, w którym zostanie im ona zaproponowana. W sytuacji, gdy pracownik danej firmy otrzyma od konkurencji zdecydowanie bardziej atrakcyjną ofertę pod względem finansowym i rozwojowym, może przystać na lepsze warunki składając wypowiedzenie dotychczasowemu pracodawcy.

Leasing pracowników

Leasing pracowniczy jest coraz częściej stosowaną metodą poszukiwania pracowników przez firmy, które przeważnie szukają oszczędności. Leasing pracowniczy polega na wykonywaniu przez danego pracownika pracy u innego pracodawcy przez określony czas, który został ustalony wcześniej w porozumieniu zawartym pomiędzy zainteresowanymi stronami.

Urząd Pracy

Nadal mnóstwo osób szuka pracy za pośrednictwem Urzędu Pracy. Można nie tylko wywiesić ogłoszenie związane z rozpoczętym procesem rekrutacyjnym na dane stanowisko, ale również prowadzić proces rekrutacyjny w Urzędzie Pracy. Trzeba oczywiście wcześniej porozumieć się w tej kwestii z odpowiednim pracownikiem Urzędu Pracy. Przedstawiciel danej firmy może przeprowadzać m.in rozmowy kwalifikacyjne w wyznaczonym pomieszczeniu w Urzędzie Pracy.

Umieszczanie informacji na bilboardach

Korporacje lub bardzo duże firmy umieszczają informacje o rozpoczętym procesie rekrutacyjnym na dane stanowisko na bilboardach. Bardzo często z tej metody poszukiwania pracowników korzystają hipermarkety, czy firmy z branży transportowej. Metoda ta jest wykorzystywana przez firmy, które w danym procesie rekrutacyjnym muszą zatrudnić bardzo dużą liczbę ludzi.

Poczta pantoflowa

Coraz popularniejszą metodą poszukiwania pracowników jest poczta pantoflowa, która polega na przekazywaniu informacji z ust do ust lub za pośrednictwem internetu np. przez Facebooka o poszukiwaniu przez daną firmę osoby na pewne stanowisko. W zdecydowanej większości przypadków osoba poleci tylko i wyłącznie znajomego, do którego ma pełne zaufanie, gdyż nie będzie się chciała narażać na uszczerbek na opinii za rekomendowanie niekompetentnych kandydatów. Mnóstwo firm korzysta tylko i wyłącznie z tego sposobu przy rekrutowaniu pracowników.

Prasa

Część osób nadal szuka pracy za pośrednictwem prasy. Można publikować ogłoszenia o rozpoczętym procesie rekrutacji pracowników nie tylko w popularnych gazetach ogólnotematycznych, ale przede wszystkim w pismach branżowych. W gazetach o tematyce IT można opublikować informacje o rozpoczętym procesie rekrutacyjnym na stanowisko programisty. Oczywiście ogłoszenia w gazetach o zasięgu ogólnopolskim czy pismach branżowych będą zdecydowanie droższe od ogłoszeń w gazetach lokalnych.

metody rekrutacji pracowników

Metody rekrutacji pracowników

Rekrutacja pracowników wewnątrz firmy

Ogromną zaletą tej formy poszukiwania pracownika jest oszczędność czasu, a także pieniędzy. Wystarczy umieścić ogłoszenie w wewnętrznej sieci, wywiesić je na tablicy ogłoszeń w firmie lub wysłać e-maile do pracowników firmy. Rekruterzy mogą także wysłać maile bezpośrednio do pracowników, którzy według nich najlepiej nadają się na dane stanowisko. Pominięty zatem zostanie pierwszy etap rekrutacji. Pracodawca powinien również jasno sprecyzować wymagania, a także kompetencje potrzebne na danym stanowisku.

Zobacz: jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej.

Rekrutacja pracowników przez zewnętrzne firmy

Warto mieć świadomość, że osoby, które poszukują pracy, nie opierają swoich działań tylko i wyłącznie na jednym portalu ogłoszeniowym. Przeszukują mnóstwo miejsc w celu znalezienia pracy. Zewnętrzne firmy rekrutacyjne regularnie, na bieżąco monitorują rozwój portali ogłoszeniowych oraz społecznościowych. Mają również ogromną wiedzę i skuteczność w kwestii poszukiwania pracowników. Prawidłowo przeprowadzona rekrutacja uwzględnia wszystkie możliwe kanały dotarcia do potencjalnych kandydatów.

Kampanie reklamowe na FB

Facebook daje możliwości do publikowania praktycznie gotowych ofert pracy, nie tylko za pośrednictwem kanału firmowego (na fanpage’u danego przedsiębiorstwa), ale również prywatnego (np. należącego do szefa firmy lub rekrutera). Na Facebooku można również przeprowadzać całe kampanie rekrutacji pracowników, czy umieszczać informacje o ewentualnych wakatach w popularnych grupach tematycznych. Motorem napędowym każdego z procesów rekrutacyjnych są użytkownicy, którzy udostępniają posty, lajkują oraz zamieszczają je na swoich profilach.

Publikowanie ogłoszeń o pracę na portalach

Osoby, które kandydują na wyższe stanowiska przeważnie szukają pracy na portalach ogłoszeniowych takich jak: infopraca.pl, gumtree.pl, gowork.pl, olx.pl, monsterpolska.pl, pracuj.pl, gazetapraca.pl, jobs.pl, szybkopraca.pl. Z kolei kandydaci na “mniej wymagające” stanowiska szukają pracy na portalach ogólnotematycznych takich jak gumtree.pl.

Konkursy

Konkursy w zdecydowanej większości przypadków dotyczą wysokiego stanowiska w firmie np. prezes, dyrektor lub kierownik. Udział w konkursie w zależności od kryteriów i regulaminu mogą wziąć nie tylko pracownicy danej firmy, ale również osoby z innych firm. W regulaminie jasno określone są wymagane osiągnięcia, doświadczenie, czy wykształcenie. Konkurs składa się z kilku etapów.

Eventy na uczelniach

Coraz więcej uczelni regularnie organizuje eventy, na które zaprasza firmy związane z kierunkami studiów. Szkoły wyższe to doskonały sposób rekrutacji pracowników do firmy. Na specjalnie przygotowanych stanowiskach pracodawcy przedstawiają studentom ofertę, a także stanowiska na jakie jest w danym momencie zapotrzebowanie. Firmy mogą również zgłaszać swój udział na eventach poszczególnych uczelni.

Jak znaleźć pracownika przez internet?

W sytuacji, gdy firmy mają problem ze znalezieniem pracownika z najbliższego otoczenia, powinny skorzystać z możliwości jakie daje internet. Internet jest doskonałym źródłem poszukiwania pracowników, wystarczy umiejętnie z niego korzystać. Warto pamiętać, że tak samo jak osoby, które szukają pracy powinny dołożyć wszelkich możliwych starań, tak samo pracodawcom rekomenduje się najlepsze możliwe przedstawienie oferty danej pracy, a także firmy.

Zdefiniowanie stanowiska

W początkowym etapie poszukiwania pracownika konieczne jest stworzenie opisu stanowiska, a także określenie celów, jakie dana firma chce osiągnąć poprzez zatrudnienie nowej osoby. Później należy wybrać cechy, którymi powinien charakteryzować się najlepszy kandydat oraz jego kwalifikacje i kompetencje. Warto również ustalić co jest priorytetem, a także jaka wiedza i umiejętności są konieczne, a co można “odpuścić”. Rekomendowane jest poświęcenie tej kwestii trochę czasu, aby pozyskać najbardziej odpowiednią osobę na stanowisko.

Treść ogłoszenia

Ogłoszenie o pracę świadczy przede wszystkim o firmie, warto zatem zadbać nie tylko o jej treść, ale również układ graficzny. Trzeba pamiętać, aby ogłoszenie było konkretne, ale jednocześnie nie za krótkie. Rekomendowanie jest napisanie informacji dotyczących danej formy, a także podanie dokładnych i pełnych danych kontaktowych. Ważne jest również wskazanie stanowiska pracy, określenie wykształcenia, wymaganych umiejętności, dodatkowych atutów, dobrym posunięciem będzie pozostawienie dozy elastyczności, aby nie odstraszyć potencjalnych zainteresowanych, których atutem może być doświadczeniem a nie wykształcenie. Elastyczność przyda się, gdy danej firmie zależy na czasie.

Ogłoszenie na własnej stronie internetowej

Zdecydowana większość firm w obecnych czasach posiada swoją stronę internetową. Warto zatem zamieścić na swojej stronie internetowej zakładkę praca lub kariera i w pierwszej kolejności umieszczać tam oferty pracy. Należy pamiętać o precyzyjnym zdefiniowaniu wymagań, w ten sposób zainteresowane osoby osoby mogły powiększyć swoje kompetencje oraz kwalifikacje zgodnie z wymogami danego pracodawcy, zwiększy to szanse na zatrudnienie idealnego kandydata. Ponadto zaletą tego sposobu rekrutacji pracowników jest fakt, że w pierwszej kolejności zgłoszą się kandydaci, którzy interesują się daną firmą, systematycznie śledzą jej postępy, a także nie rozsyłają CV do przypadkowych firm.

Ogólnodostępne portale ogłoszeniowe

Kolejnym etapem w kierunku poszukiwania pracowników przez internet jest dodanie ogłoszenia na właściwych portalach. Zdecydowanie rekomenduje się dodawać ogłoszenia na najpopularniejsze portale ogólnopolskie takie jak: infopraca.pl, gumtree.pl, gowork.pl, olx.pl, monsterpolska.pl, pracuj.pl, gazetapraca.pl, jobs.pl, szybkopraca.pl, jednak dobrym rozwiązaniem jest również zamieszczenie oferty pracy na portalach regionalnych, które w zdecydowanej większości przypadków są bezpłatne.

Aktualna sytuacja na rynku pracy

Według najnowszych badań prawie 60 proc. Polaków szuka pracy za pomocą portali pracy, z kolei 45 proc. bezpośrednio, na stronach internetowych poszczególnych firm. 58,3 procent Polaków informacji dotyczących ofert pracy poszukuje wśród swoich znajomych. Z danych opublikowanych przez Eurostat wynika, że aktualnie bezrobocie w Polsce wynosi 4,4 procent. Jest to tym samym najniższy wynik w najnowszej historii kraju. Najniższe bezrobocie w Unii Europejskiej występuje w Czechach – 2,4 procent.

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.