Pozycjonowanie stron www – Jak pozycjonować stronę?

Pozycjonowanie stron to umiejętne i skuteczne prowadzenie regularnej reklamy w internecie. Budowanie wizerunku marki, content marketing, działania PR-owskie i optymalizacja UX przez śledzenie wrażeń użytkownika i poprawę użyteczności strony. Jest wiele sposobów na to, żeby pozycjonować swoją stronę w internecie. Podstawą do zwiększania pozycji strony w internecie jest poprawna struktura strony. 

Zobacz czynniki wpływające na pozycję strony w internecie i sposoby na to jak pozycjonować stronę w internecie.

Tematyka wpisu:

  1. Pozycjonowanie stron www
  2. Jak zoptymalizować stronę
  3. Jak zacząć pozycjonować
  4. Pozyskiwanie linków do strony
  5. Sposoby na pozyskiwanie linków

Pozycjonowanie stron www

Pozycjonowanie składa się na działania pozycjonujące na stronie –  pozycjonowanie on site i poza stronąpozycjonowanie off site

Działania mające na celu pozycjonowanie strony on-site to działania związane ze stroną i tym co się na niej znajduje. Czyli obrazy, struktura URL, jakość treści na stronie, linkowanie wewnętrzne, czyli struktura całej witryny. 

Podstawą dla pozycjonowania strony www jest jej właściwa struktura, przygotowanie techniczne i potencjał do rozwoju strony. Wszystko to musi być przygotowane odpowiednio wcześniej przez pozycjonera. 

Należy prawidłowo dobrać cel witryny i grupę odbiorców. Ustalamy jakie jest przeznaczenie naszej witryny, a następnie optymalizujemy ją zgodnie z aktualnymi standardami technologicznymi, przygotowujemy treści PR-owskie i dbamy o UX (User Experience). 

Pierwszym krokiem pozycjonowania jest optymalizacja strony dla wyszukiwarki. Czyli poprawa jej kodu, szybkości ładowania się, rozmiaru obrazów oraz pozostałych czynników wpływających na pozycjonowanie strony w internecie. 

Czynniki wpływające na pozycjonowanie strony

  1. Optymalizacja metatagów
  2. Optymalizacja grafik i artybuty ALT
  3. Tworzenie i optymalizacja treści
  4. Linkowanie wewnętrzne strony
  5. Optymalizacja adresów URL
  6. Praca nad UX – doświadczeniem użytkownika
  7. Responsywność strony www
  8. Obecność strony w wyszukiwarkach
  9. Szybkość ładowania strony i technologia
  10. Wykorzystane pluginy
  11. Ilość linków wychodzących
  12. Głębokość linków na stronie

Wróć do sekcji: Pozycjonowanie stron www

Optymalizacja strony internetowej

Optymalizacja stron internetowych to zwiększanie wydajności witryny, poprawne linkowanie wewnętrzne, odpowiednia struktura kategorii na stronie, poprawna pod względem doświadczenia użytkownika strona czy zgodność ze standardami technologicznymi. 

Działania optymalizacyjne strony sprowadzają się miedzy innymi do zwiększenia szybkości ładowania się strony – co jest jednym kluczowych czynników pozycjonowania stron www i powinna wynosić w granicach 2-4 sekund.

Optymalizacja strony to też poprawa kolejności wczytywania się skryptów miedzy innymi kodu HTML czy JavaScript, zmniejszenie wagi strony – (obecnie strona internetowa zajmuje średnio 1 Mb) czy edycja treści na stronie i dostarczanie wartościowego contentu. 

Optymalizacja metatagów na stronie

Podczas optymalizacji strony internetowej należy wziąć pod uwagę również tytuły i opisy stron meta dla wyszukiwarki Google oraz innych.

Tytuł strony <title> powinien w kilku słowach opisywać zawartość danej podstrony i zawierać miedzy 60-70 znaków. 

Opisy meta description powinny być unikalne i zawierać miedzy 140-160 znaków. Meta description opisuje zawartość witryny. Przyjmuje się, że nie ma on wpływu na pozycję witryny w internecie, jednak na pewno przyczynia się do zwrócenia uwagi użytkownika na witrynę i wzrost liczby kliknięć CTR.

Tagi kanoniczne – powinny być używane w przypadku dużych serwisów, które posiadają wiele treści, produktów i należy wskazać, który adres URL powinien być uznany przez wyszukiwarkę jako docelowy. Pomaga to w zapobieganiu duplikacji treści na stronie i powstawaniu dodatkowych łańcuchów URL.

Optymalizacja obrazów na stronie

Często rozmiar obrazów na stronie internetowej znacząco wpływa na czas ładowania się strony. Tutaj można skorzystać z zewnętrznych narzędzi do optymalizacji obrazków jak tinypng, albo zainstalować plugin na stronie, który będzie nasze obrazy kompresować. 

Kolejnym etapem jest wdrożenie technologii  WebP, która umożliwia jeszcze szybsze lądowanie się obrazów na stronie, ponieważ są one skompresowane aż 80% i pozostają tej samej jakości. Format obrazu WebP pozwala na zmniejszenie rozmiaru grafik. Oparty jest o dwa rodzaje kompresji obrazu: bezstratną i stratną

Następnym rozwiązaniem przy optymalizacji obrazów na stronie www jest wykorzystanie technologii CDN – Content Delivery Network. Polega ona na tym, ze nasza strona przechowywana jest na wielu serwerach na świecie, co znacząco wpływa na czas ładowania się strony i zwiększa jej wydajność nawet o kilkadziesiąt procent. Wydajność naszej strony możemy sprawdzić w takich narzędziach jak Google Pagespeed Insight, GTMetrix, Pingdom czy Uptrends. 

Podczas optymalizacji obrazów na naszej stronie powinniśmy zadbać o umieszczenie atrybutów ALT do obrazków. Są to oznaczenia, które informują wyszukiwarki o tym, co znajduje się na danej grafice. Atrybuty ALT powinny przedstawiać to co znajduje się na grafice i nie powinny być przesycone słowami kluczowymi.

Optymalizacja adresów URL strony

Kolejnym czynnikiem wpływającym na pozycjonowanie strony w internecie poprawna struktura adresów URL. 

Domena strony www jest pierwszym słowem kluczowym opisującym zawartość witryny. Może być to nazwa własna lub słowo kluczowe w domenie. Poprawna struktura URL strony www powinna wyglądać w następujący sposób: 

https://domena.pl/kategoria/nowy-wpis-na-stronie lub https://www.domena.pl/kategoria/nowy-wpis-na-stronie

W tym przypadku strona z www jest informuje, że jest to główna domena witryny. Jeśli adres URL strony jest bez www w domenie, to może ona stanowić informacje, ze jest to subdomena domeny głównej. Obecnie strona z www i bez www z punktu widzenia pozycjonowania nie ma większego znaczenia dla Google. 

Innym akceptowanym przykładem, który przemawia za przejrzystością linków, unikaniem duplikacji adresów URL, ułatwianiem zapamiętywania i optymalizacji struktury URL strony www jest adres URL bez kategorii. Strukura URL bez kategorii w adresie wygląda w następujący sposób:

https://(www.)domena.pl/nowy-wpis-na-stronie

Wróć do sekcji: Optymalizacja strony internetowej

Jak zacząć pozycjonować stronę?

Na początek zacznij od wyeliminowania błędów na stronie, które mają największy wpływ na pozycję strony w internecie. Zacznij od czynników obniżających ranking strony , które można łatwo zlokalizować za pomocą narzędzi do crawlowania strony. 

Pierwsze działania z pozycjonowaniem strony zacznij od audytu strony. Usuń kody odpowiedzi 404, zbyt długie przekierowania, kierowanie z niebezpiecznych stron www czy spam z witryny. 

Przykładowe błędy na stronie z omówieniem:

Błędy na stronie www pozycjonowanie strony www
Przykładowe błędy na stronie www do poprawy

a) Strony 4xx – to strony, które po wejściu zwracają komunikat “ta strona nie istnieje”. Mogą to być nieaktualne oferty, produkty, usunięte podstrony etc. Jeśli chcesz dowiedzieć się jak usunąć błędy 404, zobacz poradnik jak naprawić błąd 404.

W tym przypadku trzeba zrobić przekierowanie 301 z tych stron na inne o podobnej tematyce (można zakupić moduł lub plugin, albo dodać wpis w .htaccess).

b) Strony 5xx – błąd serwera. Zwykle powodowany przez problemy z konfiguracją przy programowaniu witryny, językiem PHP np. wersja, uprawnieniami systemu lub serwerem. Należy skontaktować się z hostingodawcą o wydłużenie limitu czasu serwera lub zmienić hosting. Jeśli nie pomoże to skontaktować się z programistą.

c) Strony z przekierowaniem 302  to stare przekierowania. Kod HTTP 302 (redirect 302) słownie oznacza „Found” – strona została znaleziona, ale jest tymczasowo nieaktywna, przez co chwilowo przekierowuje na nowy adres URL.

d) Strony HTTPS z mieszanymi treściami tutaj pliki na stronie są ładowane z protokołu HTTP co osłabia bezpieczeństwo strony. W tym przypadku należy zweryfikować poprawność certyfikatu SSL na stronie.

e) Zerwane obrazy – obrazy, które z jakiegoś powodu zniknęły. Należy odszukać puste obrazy i je zastąpić nowymi.

f) Zduplikowane tytuły – brak oryginalnych tytułów stron. Najlepiej każdy, zaczynając od najważniejszych trzeba poprawić. Jest to błąd, który informuje nas o tym, że w obrębie naszej witryny meta tag <title> jest powielony.

Tytuł każdej podstrony powinien być unikalny. Tytuł jest często traktowany jako jeden z najważniejszych elementów na stronie, ponieważ jest on sygnałem dla wyszukiwarek o czym jest dana strona. 

g) Zduplikowane META descriptions – brak oryginalnych opisów stron. Najlepiej każdy, zaczynając od najważniejszych należy poprawić. Kiedy pojawia błąd duplikacji meta description, to najczęściej jest on identyczny słowo w słowo lub nie ma go wcale.

Kolejnym etapem po identyfikacji błędów jest poprawa czynników utrudniających indeksowanie strony internetowej. Oto niektóre z nich:

Czynniki utrudniające indeksowanie i pozycjonowanie strony
Czynniki utrudniające pozycjonowanie strony

a) Dodaj Sitemap – brak mapy witryny utrudnia robotom wyszukiwarek crawlowanie strony. Jest to plik XML, który zawiera szczegóły dotyczące wszystkich adresów URL na stronie. Wygenerować mapę witryny, możesz za pomocą zewnętrznych narzędzi do generowania sitemap lub za pomocą Yoast SEO w WordPressie.

b) Zbyt duża strona – jest to w głównej mierze spowodowane brakiem kompresji obrazów i kodu strony. Aby rozwiązać ten problem warto dowiedzieć się czy posiadamy moduł do optymalizacji obrazów i kodu lub zrobić to ręcznie.

c) Dynamiczne adresy URL – wyłączenie z indeksacji adresów dynamicznych, dodanie canonicali. Tutaj przydatny będzie moduł lub plugin do SEO np. Yoast SEO.

d) Za długi adres URL – w tym przypadku należy skrócić adresy URL. Warto też zwrócić uwagę, aby linki były przyjazne. Przyjazne linki to takie, które w ramach separatora używają myślnika w adresie URL np.

www.domena.pl/nowy-wpis. Ponadto aby linki były przyjazne powinny mieć długość od początku, czyli nazwy domeny do końca, nie więcej niż 120 znaków.

f) Napraw niedziałające linki – linki, które mogą wynikać z błędów w konfiguracji na serwerze lub w kodzie. Niedziałające linki mogą być również wynikiem nieprawidłowego połączenia adresu URL z obrazem lub linków z komentarzy itd.

g) Zbyt długie tytuły – tutaj należy poprawić i skrócić tytuły stron. Jeżeli tytuł strony jest zbyt długi to nie będzie się on w pełni wyświetlał w wynikach wyszukiwania. Pozostawienie zbyt długiego tytułu strony czyni ją dla użytkownika mniej atrakcyjną.

h) Dodaj META description – uzupełnij opisy stron. W tym przypadku jeśli opis witryny lub podstrony nie jest pełny, to wyszukiwarka samodzielnie dodaje brakujący opis zaciągając fragment treści z danej podstrony. Czasem taki zabieg może skończyć się tym, że w opisie podstrony znajdziemy np. cenę zamiast specyfikacji produktu.

i) Skróć zbyt długi META description – skróć i popraw opisy na stronach. Jeżeli opis meta strony jest zbyt długi, analogicznie jak w powyższym przypadku, należy dostosować długość opisu strony do powierzchni wyświetlanej przez wyszukiwarki czyli do maksymalnie 155 znaków.

Wróć do sekcji: Jak zacząć pozycjonowanie

Pozyskiwanie linków do strony

Poza optymalizacją i pozycjonowaniem strony on site, jest też pozycjonowanie strony off site

Pozycjonowanie strony off site to wszelkie działania wykonywane poza stroną, czyli pozyskiwanie linków zewnętrznych, marketing szeptany, artykuły sponsorowane, wpisy gościnne, prowadzenie kanałów social media: Facebook, YouTube, Linkedin etc.

Pozyskiwanie linków przez promowanie marki to zwiększenie szansy na dotarcie do potencjalnych klientów i partnerów biznesowych przez np. katalogowanie, linkowanie na forach, publikowanie artykułów eksperckich, nagrywanie filmów instruktażowych, promocyjnych itd. 

Pozyskiwanie linków zewnętrznych

Linki zewnętrze to swego rodzaju rekomendacje naszej strony. Jeśli strona posiada wiele dobrej jakości linków to jej pozycja w wyszukiwarce Google oraz innych wzrasta.  W przypadku linku z wykorzystaniem atrybutu dofollow, moc linków witryny jest przenoszona na nasza witrynę co wzmacnia jej pozycje w wyszukiwarce. 

Linkować możemy stronę główną lub wybrane podstrony. Warto dzielić proporcjonalnie ilość pozyskiwanych linków przychodzących do naszej witryny, na linki kierujące do naszej domeny głównej i głębokie linki kierujące do wybranych podstron np. strony z ofertami.

Linki przychodzące mogą mieć różne atrybuty. Dwa podstawowe atrybuty linków przychodzących i wychodzących to atrybut dofollow i nofollow.

Linki dofollow i nofollow

Atrybut dofollow jest mocnym linkiem polecającym. Jest zdecydowanie bardziej atrakcyjnym linkiem dla naszej witryny, ponieważ przekazuje on większa moc. Istotne jest również umieszczenie linka w strukturze strony. Link dofollow umieszczony na stronie głównej witryny jest najmocniejszym linkiem do strony. 

Możemy pozyskiwać kilka linków dofollow na raz np. przez umieszczanie swojej strony w kilku kategoriach. 

Wróć do sekcji: Pozycjonowanie stron www

Sposoby na pozyskiwanie linków do strony

Wśród sposób na pozyskiwanie linków pozycjonujących do naszej strony możemy wyróżnić:

  1. Katalogi firm
  2. Katalogi grafik i wideo
  3. Umieszczanie wpisów gościnnych na blogach
  4. Profile na mediach społecznościowych
  5. Udzielanie się na forach i blogach
  6. Publikacja artykułów sponsorowanych
  7. Własne zaplecze
  8. Banery na stronach
  9. Wymiana barterowa np. produkt za recenzję
  10. Wizytówki NAP – Dodaj swoją firmę
  11. Linki z materiałów wideo np. YouTube
  12. Sponsorowanie organizacji
  13. Linki od konkurencji
  14. Serwisy aukcyjne
  15. Ogłoszenia o pracę – Dodaj ogłoszenie
  16. Udostępnianie kuponów – konkursy
  17. Opinie o produkcie
  18. Lokalne strony
  19. Wymiana linków

Przy budowaniu strategii link buildingu zacznij od najtańszych i najmniej pracochłonnych metod. Najłatwiej jest pozyskać linki bezpłatne z serwisów społecznościowych takich jak Facebook, Twitter czy Linkedin. Następnie ustal priorytety pozyskiwania linków uwzględniając zasoby tj. koszty, czas i trudność pozyskania linku do strony.


Zrób analizę profilu linków konkurencji. Czerp inspirację od liderów w branży. Pozyskuj linki na stronach, które generują ruch. 

4 Komentarze

  • Different_Mindset 5 lat temu

    Jeśli zaczynasz przygodę z pozycjonowaniem, ten materiał jest, nie do przegapienia!

Dodaj komentarz

Wymagane pola są zaznaczone *